خطبه نماز جمعه 1396/12/18
خطبه های نماز جمعه مورخه 18/12/1396
خطبه های نماز جمعه مورخه 18/12/1396

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین حبیبنا و حبیب اله العالمین الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضین بابی القاسم محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم) و علی اهل بیته الطاهرین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعين من الآن الی یوم لقاء رب العالمين. اما بعد عبادالله اوصيکم ونفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهی.

خودم و شما نماز گزاران عزیر را به تقوی الهی دعوت می کنم.

.« یَا ابا ذر! إِنَّ حُقُوقَ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ یَقُومَ بِهَا الْعِبَادُ، وَ إِنَّ نِعَمَ اللَّهِ أَکْثَرُ مِنْ أَنْ یُحْصِیَهَا الْعِبَادُ، وَ لَکِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِینَ .»

زیربنای تمام مشکلات رفتاری و کوتاهی در بندگی و ارتکاب گناه و معصیت ، عدم شناخت خدای متعال است. چون خدا را ناظر نمی دانیم ، جاهای خلوت را مکان مناسب برای گناه می دانیم. چون خدا را عالم به سر و خفیات نمی دانیم ، زبان حال و مقالمان مختلف می شود. چون خدای متعل را رزاق نمی دانیم و به وعده های او اعتماد نمی کنیم و آنوقت برای بسدت آورده روزی خود را به آب و آتش می زنیم و حلال و حرام را به هم قاطی می کنیم. اگر به وعده های خدا اعتماد داشتیم ، اگر او را ناظر اعمالمان می دانستیم ، اگر او را دلسوز تر از مادر میدانستیم ، زندگی ما ، جامعی ما اینگونه نبود که الان است.

راه رفع معضل تلاش برای شناخت خداست.

حضرت پیامبر اسلام در بخشی از نصایح خود به اباذر علیه الرحمه می فرماید: اباذر ما خدائی داریم که حق عظیمی بر ما دارد که ما نمی توانیم حق آن را اداء کنیم.ولی با این وصف که نمی توانیم حق الهی را اداء کنیم باید بندکی کنیم و البته حق عبودیت را نیز نمی توانیم اداء کنیم چرا که عبودیت یعنی تسلیم محض بودند است. عبد تسلیم محض است چون هرچه دارد از اوست و به هیچ چیز مالک نمی شود و حتی مدیریتش نیز در دست خداست ولی این عبودیت آنقدر بزرگ است که به ربوبیت منتهی می شود.

اگر عبودیت اوج گیرد به ربوبیت منتهی می شود که امام صادق (ع) می فرمایند :« الْعُبُودِيَّةُ جَوْهَرٌ كُنْهُهَا الرُّبُوبِيَّة»[1] عبودیت یک گوهر گرانبهائی است که حقیقتش ربوبیت است. شاید معنای سخن این است که انسان از طریق عبودیت می تواند به مقام ربوبیت برسد. مراد این نیست که به مقام خدائی برسد که هر کس به این عقیده داشته باشد مشرک است بلکه مراد این است که صاحب مقامی می شود که جلوه های الهی در آن بروز می کند و خلافت بالقوه و بالاستعداد وى به مقام فعليّت مطلقه در مى‏آيد و بالفعل، خليفة الله در تمام عالم وجود و شئون و مظاهر حيات مى‏شود. خليفة الله كار خدايي نمى‏كند، بلكه خدا به دست وى كار خود را به ظهور مى‏رساند و از دريچه نفس وى خود را متجلى مى‏گرداند و اسما و صفات خود را بروز مى‏دهد. از اين رو عارف بالله آئينه تمام نماى جمال و جلال خداوند ازلى و ابدى است و در تمام مراتب معجزات انبيا و كرامات امامان و اولياى خداوند، در حقيقت خداست كه فاعل بى حد و حاكم مطلق است و نفس ولىّ خدا فانى شده است و اين همان مقام عبوديت است. مقامى كه در اثر اطاعت خداوند متعال پيدا مى‏شود.[2]

به همین دلیل است که خدای متعال خطاب به پیامبر اسلام (ص) می فرماید : « وَ ما رَمَيْتَ‏ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى‏»[3] و در حدیث قدسی وارد شده است که « وَ مَا تَقَرَّبَ‏ إِلَيَ‏ عَبْدٌ بِمِثْلِ مَا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ‏ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا وَ رِجْلَهُ الَّتِي يَمْشِي بِهَا»[4] یعنی بنده من به هیچ چیزی بهتر از واجبات به من تقرب پیدا نمی کند، ولی او با انجام اعمال مستحب باید به سوی من تقرب جوید، که در این صورت او را دوست می دارم و هرگاه او را دوست بدارم، من گوش اویم که با من می شنود، و چشم اویم که با آن می بیند، و زبان اویم که با آن سخن می گوید، دست اویم که با آن کارها را انجام می دهد.

بر همین اساس است که حضرت امیر (ع) می فرمایند :« أَنَا عَيْنُ‏ اللَّهِ‏، وَ أَنَا يَدُ اللَّهِ، وَ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ، وَ أَنَا بَابُ اللَّه‏»[5]

عبودیتی که مرکب معراج شود و انسان را در معراج به قاب قوسین بلکه به مقامی برساند که عین الله یا یدالله باشد ، چقدر عظمت دارد. به هین خاطر است که پیامبر اسلام 0ص) می فرماید :« یَا ابا ذر! إِنَّ حُقُوقَ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ یَقُومَ بِهَا الْعِبَادُ.»

در ادامه ،  نبی مکرم اسلام به یک علت عدم قیام به حقوق الهی اشاره می کند. چرا انسان نمی تواند حقوق الهی را اداء کند ؟ چون « وَ إِنَّ نِعَمَ اللَّهِ أَکْثَرُ مِنْ أَنْ یُحْصِیَهَا الْعِبَادُ» یکی از عللی که شما نمی توانید حق الهی را اداء کنید این است که نعمتهای خدای متعال که به شما داده است آنقدر زیاد است که قابل شمارش نیست.

این نعمتها چیست که هیچ احد الناسی نمی تواند آنها را احصاء کند؟

در رحم مادر به بهترین صورت نقاشی کرد و برای ما اعضاء و جوارح داد و قبل از آن که متولد شویم دو پرستار به نام پدر و مادر برای ما قرار داد. پرستاری که در مقابل خدماتش نه تنها پاداش و مزد نمی خواهد بلکه آن قدر ما را دوست دارد که هنوز ما را ندیده عاشقانه خود را برای خدمت به ما آماده می کند.

هنوز به دنیا نیامده ایم ، مادر برای ما لباس می دوزد و پدر نام انتخاب می کند و تمام همتشان این است که سالم به دنیا بیاییم. و وقتی به دنیا می آییم شب ها نمی خوابند که نکند ما بیدار شویم. روزها استراحت ندارند مبادا ما گرممان یا سردمان بشود. وقتی تب می کنیم ، نگرانی تمام وجودشان را می گیرد. گرسنه می ماند که ما گرسنه نماییم. از صبح تاشب برای ما کار می کنند گرچه خیلی خسته اند ولی وقتی به خانه می آِند تمام خستگی آنها با دیدن ما بر طرف می شود. تمام اينها در حالی است که که جز آزار و اذیت کاری برای آنها نکردیم. در دوران کودکی خوابشان استراحتشان را از آنها گرفتیم و در دوران جوانی نه تنها به حرفشان گوش نکردیم بلکه به سرشان داد زدیم و آنها را ساده و بیسواد و عقب مانده حساب کردیم و در دوران پیریشان که به ما نیاز داشتند ، تنهایشان گذاشتیم اما این فرشتگان عاشق از ما دل رنج نشدند . این یک نعمت است. اگر بخواهیم حق این نعمت را اداء کنیم چه کار می توانیم کنیم؟

اما همچنان خدای متعال در حالی که هيچ حقی بر وی نداشتیم جوانی داد ، صحت بدن داد ، به کره زمین و خورشید دستور داد حرکت کن تا شب و روز و چهار فصل به وجود آید. خورشید طوری است که نه می شوزاند و نه یخ می زند. زمين نه مثل سنگ است و نه مثل باتلاق بلکه طوری است که برای راه رفتن ، کشاورزی ، ساختن خانه مناسب است.

اعضاء و جوارج داد بدون دخالت ما هر کدام کار خودشان را می کنند. عقل داد که به وسیله آن راه را از چاه ، حق را از باطل تشخیص می دهیم.

پس نه حق الهی را می توانیم اداء کنیم و نه می توانیم نعمتهای الهی را که به ما داده است بشماریم. پس چکار باید کرد ؟

پیامبر اسلام (ص) می فرماید: « وَ لَکِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِینَ .» شب روز توبه کنید. چون نه تنها حق این همه نعمت را اداء نکردیم بلکه از این نعمتها در مسیر عصیان استفاده کرده و نعمتها باعث غفلتمان شد.

البته اگر توقفیق توبه هم یافتیم این توبه هم از ناحیه خداست . چرا که «توبة العبد محفوفة بتوبتين من الله تعالى» قبل از این که انسان موفق به توبه شود خدای متعال به او توفیق توبه می دهد و بعد از این که عبد توبه کرد خدای متعال توبه او را می پذیرد. خدای متعال دو بار بر بنده اش توبه می کند و بر می گردد تا بنده اش بتواند برای یک توبه موفق شود.

خطبه دوّم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذی لایبلغ مدحته القائلون و لایحصی نعمائه العادوّن و لایؤدّی حقّه المجتهدون الذی لایدرکه بعد الهمم و لایناله غوص الفطن ثم الصلاه و السلام علی اشرف الانبياء و المرسلين الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضين بابی القاسم محمد

اللهم صل علي علي اميرالمومنين وعلي فاطمه سيده النساء العالمين وعلي الحسن والحسين سيدي شباب اهل الجنه وعلي علي بن الحسين ومحمد بن علي وجعفر بن محمد وموسي بن جعفر وعلي بن موسي ومحمد بن علي وعلي بن محمد والحسن بن علي والحجه القايم المنتظر عجل الله تعالی فرجه و جعلنا من اعوانه و انصاره والمستشهدين بین یديه

اسغفرالله لی و لکم من جميع الذنوب و الآثام و اتوب اليه

امام کاظم علیه السلام می فرماید : حضرت لقمان در وصیت خود به فرزندش فرمود :« يا بُنَيَّ ، إنَّ الدُّنيا بَحرٌ عَميقٌ ، قَد غَرِقَ فيها عالَمٌ كَثيرٌ ، فَلتَكُن سَفينَتُكَ فيها تَقوَى اللّه» ى پسرم! دنيا درياى عميقى است كه بسيارى در آن غرق شده‌اند؛
پس بايد كشتىِ [نجات] تو در آن ، تقوی باشد. انسان همواره مورد تهاجم نفس و شیطان است. تمام اعضاء و جوارحش در معرض خطر و گناه است. یک لحظه غفلت می تواند انسان را غرق کند. موجهای متعدد و متناوب بر پیکر انسان وارد می شود که فقط تقوای الهی می تواند انسان را از این موجهای سهمگین نجات دهد.

سفر وزیر امور خارجه فرانسه

وزير خارجه فرانسه روز سه‏شنبه براى برخى گفت‏و‏گوهاى سياسى وارد تهران شد. قبل از اين سفر، وى هدف خود را بر روى سه مسأله مهم برنامه موشكى، برجام و نقش منطقه‏اى ايران تمركز داده بود. وزیر خارجه فرانسه که در حقیقت نماینده آمریکا بود قبل از سفر به ایران در باره ایران تهدید آمیز سخن گفته بود بدون تیجه برگشت و رئیس محترم جمهور و وزیر امورخاجه خصوصا دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با قاطعيت و از سر عزت به وزير خارجه فرانسه يادآور شدند كه توان دفاعي جمهوري اسلامي ايران قابل مذاكره نيست و اروپايي‏ها به جاي تمركز روي ايران بايد به آمريكا جهت اجراي برجام فشار آورند و خود را از نقش واسطه و انتقال مطامع آمريكا خارج ساخته و نقش مستقلي را براي خود تعريف نمايند.

ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن

هشتم مارس (۱۷ اسفند) روز جهانى زن نامگذارى شده و هر ساله به مناسبت اين روز در بسيارى از كشورهاى جهان از سوى محافل مختلف دفاع از حقوق بشر و مدافع حقوق زنان، تجمع‏ها، كمپين‏ها و سخنرانى‏هايى برگزار مى‏شود. در جمهورى اسلامى ايران نيز بيستم جمادى‏الثانى كه مصادف با ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) مي‏باشد، به ابتكار حضرت امام خمينى(ره) و با الگوپذيرى از شخصيت و مقام آن بانوى گرامى اسلام، «روز زن» و «روز مادر» نامگذارى شده است.

فرهنگ غنی شیعه و فرهنگ غرب را فقط در همین نامگذاری بررسی کنیم خواهیم دید که فرق این دو از فرش تا عرش است.

كشورهاى غربى پس از انقلاب صنعتى كه برنامه‏هاى توسعه خود را شدت دادند، استفاده و به‏كارگيرى نيروى كار ارزان و كم‏خرج را در برنامه‏هاى خود قرار دادند. ازجمله نيروهاى كار ارزان، زنان بودند كه در كارخانه‏ها و صنايع به مشاغل سخت و طاقت‏فرسا تن دادند. رفته‏رفته شرايط كار براى زنان سخت و زيان‏بار شد تا اين‏كه گروهى از كارگران زن آمريكايى در سال ۱۹۰۸ نسبت به وضع موجود و تضيع حقوقشان در قبال كار سخت، اعتراض كردند. اين اعتراض سمبل و نمادى شد تا اين روز به نام روز جهانى زن نامگذارى و به منشايى براى جنبشهاى فمينيستى و دفاع از حقوق زنان در عرصه بين‏المللى تبديل شود. اين اقدامات اگرچه دستاوردهايى همچون حق مشاركت اجتماعى، سياسى و اقتصادى و حق كسب رأى و مواردى از اين قبيل را براى زنان به همراه داشته ولى با نگاهى واقع‏نگرانه به اين موضوع مي‏توان فهميد كه اين اقدامات آزادى‏خواهانه نه تنها به نفع زنان نبوده بلكه پيامدهاى بسيار تلخ و ناگوارى را براى زنان به همراه داشته است.

به زنان نگاه کالاگونه و ابزار تبلیغاتی رسانه ای نگاه می شود و شدیدا مورد آزار جنسی قرار می گیرند چنان‏كه بنابه اعلام كنفرانس سازمان همكارى امنيت در اروپا، در مورد قاچاق انسان‏ها كه در وين برگزار شده بود، سالانه حدود ۲۰۰ هزار زن و دختر در اروپا به خودفروشى و... كشيده‏ مي‏شوند و در حال حاضر، قاچاق انسان در قالب روسپى‏گرى، كار اجبارى و فرزندخواندگى غيرقانونى، گريبان‏گير تمامى ۵۴ كشور عضو اين كنفرانس است.

خانواده متلاشی شده است طبق آمارى كه مؤسسه بين‏المللى خانواده در سال ۲۰۱۷ ارائه داده، بيش از ۴۰٪ نوزادانى كه در سال ۲۰۱۴ در آمريكا، زنده متولّد شده‏اند، از مادرانى هستند كه ازدواج نكرده‏اند!

به شدت مردان علیه زنان خشونت نشان می دهند مثلا در فرانسه حدود دو تا سه ميليون زن فرانسوى هر سال توسط شريك زندگى خود كتك مى‏خورند و برخى از آن‏ها تا سر حد مرگ مورد ضرب‏وشتم قرار مى‏گيرند؛ به‏گونه‏اى‏كه حدود ۵۰۰ تن از آنان براى چنين خشونت‏هايى جان خود را از دست مى‏دهند.

بی بند باری در کشورهای غربی افزایش یافته است که فقط در آمریکا نيمى از تمامى كودكانى كه از زنان زير ۳۰ سال در آمريكا متولد مى‏شوند، زنازاده هستند. در آمريكا نزديك به ۵۰ درصد از دانش‏آموزان دبيرستانى حتما رابطه جنسى را تجربه كرده‏اند و مطابق برآوردها، هرساله ۱۱ درصد از دختران زير بيست سال ازدواج‏نكرده آمريكايى، باردار مى‏شوند. به عبارت ديگر در هر ۴۸ ثانيه يك دختر جوان ازدواج‏نكرده، يك فرزند به دنيا مى‏آورد.

امام در ایران روز ولادت فاطمه زهرا را روز زن نامیده اند تا نشان دهند که زن واقعط یعنی فاطمه و آنهائی که شبیه فاطمه اند. و فاطمه کسی است که رضایت او رضایت خداست و خشم او خشم خداست. حضرت امام فرمود: نقش زن در جامعه، بالاتر از نقش مرد است.[6] و فرمودند : وظيفه زن انسان‏سازى است.[7]

در طول تاریخ همواره زنان در دو طرف افراط و تفریط مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند. یک روز زن را به عنوان انسان نمی پذیرتند و ارزش انسانی به وی قائل نبودند و دختران را ننگی در زندگی خود می دانستند و حتی اقدام به کشتن آن می کردند که قرآن از آن وضعیت تعبیر آورده است که «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ‏ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيمٌ »[8] بار دیگر به بهانه آزادی زن ، دفاع از حقوق زن و جریان فمینیستی آن قدر زن را از مقام شامخش که همان نقش آفرینی بی نظیر در تربیت انسانها و نقش موثر بالاتر از مردها بود به کالای کامجوی مردان و آلت دست هوس بازان تنزل دادند. به نان آزادی زن ، تلاش کردند زنان را لخت  و عریان در خیابانها ظاهر سازند و به ابزار فساد و کامجوئی بولهوسان تبدیل کنند که قرآن در خصوص چنین فرهنگی خطاب به همسران پیامبر (ص) می فرمایند « وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ‏ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏»[9]

در کشور ما نیز عده ای که با الفبای اسلام آشنا نیستند برای دفاع از فرهنگ برهنگی از عبارت حجاب اجباری استفاده می کنند و نمی فهمند که اجبار و واجب با هم متفاوت است. حجاب واجب الهی است که هر کس خدا و دین خدا را پذیرفته است باید آن را رعایت کند. و اگر حجابی که در اسلام واجب است ، اجباری تلقی شود و اجبار هم زشت باشد پس تمام احکام وجوبی اسلام مانند نماز ، روزه ، حج ، جهاد ، خمس و زکات و حتی قصاص قاتل هم باید اجباری و زشت تلقی شود. اگر اینگونه به احکام اسلام بنگریم دیگر چیزی به نام اسلام نمی ماند. البته معترضین به حجاب اسلامی به حج نیز اعتراض دارند ، به نماز نیز معترضند . اصلا اینها با احکام اسلام که با شهوت رانی و هوس بازی مخالف است ، مشکل دارند.

البته عده ای که با حجاب اسلامی مخالفند دو دسته اند یک دسته چون هیچ حساسیتی به ناموس خویش ندارند حتی عریان شدن و اختلاط زنان و دختران آنها با مردان بیگانه را نیز می پذیرند ولی عده ای کشف حجاب دیگران را می خواهند و زنان و دختران خود را راضی نیستند بی حجاب در ملا عمومی ظاهر شوند و یا آلت دست هوسبازان قرار گیرند.

اگر قرار باشد زنان برهنه در خیابانها بگردند و حکومت اسلامی هیچ اقدامی نکند ، اگر خوردن شراب در خیابانها آزاد باشد و حکومت اسلامی خاموش باشد ، اگر روزه خواری در خیابانها آزاد باشد ، اگر زن و مرد اجنبی هر کاری در ملاء عالم انجام دهند ، حکومت اسلامی کاری با آنها نداشته باشد ، پس کجای این حکومت اسلامی است؟

هیچ نادانی حتی آمریکا با چنین حکومتی که فقط نامش اسلامی باشد هیچ مخالفتی ندارد.

روز بزرگداشت شهدا

22 اسفند سالروز تاسیس بنیاد شهید ، روز بزرگداشت شهدا است. اینجا این سوال مطرح است که چگونه شهداء را بزرگ داشت و تکریم کرد؟ اصولا شهداء آیا به بزرگداشت نیاز دارند ؟

آنها به مقام عند ربهم یرزقون رسیده اند و مقامی بالاتر از مقام شهادت نیست .فلذا گرامی داشت شهداء بهخ اطر خود شهداء نیست . بلکه ما نیاز داریم مقام آنها را متذکر شویم و برای این که عزت داشته باشیم و کشور را از تهاجم دشمن و فساد و مانند نجات دهیم باید راه شهداء را طی کنیم. شهداء به ما نیاز ندارند ولی ما به آنها نیاز داریم.

اما چگونه شهداء را گرامی بداریم؟ شهداء برای دین و ارزشهای دینی جانشان را دادند ما نیز دین و ارزشهای دینی را زنده نگه داریم. شهداء جانشان را دادند ، عدالت حاکم شود ، فساد و تبعیض نباشد ، نماز زنده شود ، حجاب و عفت بر زنان ما حاکم شود. هرکس می خواهد به شهداء تکریم کند همینها را در زندگی خود تعقیب نماید.

بنده از کارکنان بنیاد شهید تشکر می کنم که در حد توان خودشان در خدمت خانواده شهداء و ایثارگران هستند.



[1] . مصباح الشريعة ؛ ص7

[2] . انوار الملكوت، ج 1، ص 288

[3] . انفال (8) : 17

[4] . المؤمن ؛ ص32

[5] . كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج‏1 ؛ ص354

 

[6] . صحيفه امام، ج ۱۴، ص ۱۹۷

[7] . صحيفه امام، ج ۶، ص ۳۰۰

[8] . نحل (16) : 58

[9] . احزاب (33) : 33